|
Pot spune ca sunt crestin, budist si hindus...
Raimon Panikkar
Raimon Panikkar este unul dintre cei mai mari specialişti mondiali
ai budismului şi doctor în chimie, filozofie şi teologie.
Rădăcinile lui plonjează în acelasi timp în advaita,
budism şi creştinism.
"A propune credinţa omului de astăzi,
nu înseamnă a căuta să introduci aici un pic de tomism,
dincolo un pic de iudaism sau nu ştiu care alta dintre doctrinele
existente, ci înseamnă a atinge stratul cel
mai profund, existenţial, umil şi mistic al omului."
- spune Panikkar.
S-a născut la 3 noiembrie 1918 la Barcelona dintr-un tată hindus
şi o mamă catalană catolică.
În 1946 este ordonat preot catolic iar în 1954 pleacă în India unde
ocupă un post de cercetător la universităţile din
Mysore şi Varansi.
În 1966 este numit profesor la Harvard şi timp de douăzeci de
ani va călători mereu între India şi Statele Unite.
Este autorul a mai mult de patruzeci de lucrări, în diferite limbi
si unul din marii teologi ai secolului al XX-lea.
În ultimii ani Raimon Panikkar a trăit, în meditaţie şi
linişte, în Spania, în munţii Cataloniei, în apropiere de Barcelona.
Raimon Panikkar a murit în august 2010.
Un articol in memoriam Raimon Panikkar aici
Moartea şi învierea
(Fragment din cartea de Dialoguri cu Raimon Panikkar
„Intre Dumnezeu şi cosmos” (detalii
carte aici))
În ce fel înţelegeţi învierea ?
Încep printr-o anecdotă, aceea a unui călugăr care, pentru
a-i explica unui maestru japonez învierea, face apel la instrumentele
folosite în filozofia şi teologia contemporane. După un anumit
timp de expunere, îl întreabă pe interlocutorul său: „M-aţi
înţeles?” Şi japonezul, surâzând: „Da, da, v-am înţeles;
dar arătaţi-mi învierea dumneavoastră şi atunci voi
înţelege cu adevărat”…
Învierea poate începe după moarte, dar nu învierea trupului, fiindcă
acest trup nu va mai fi.
Dacă învierea creştină nu este ceva care are loc hic
et nunc, aici şi acum, ea nu este învierea trupului. Această
înviere nu trebuie împinsă într-un după. Viaţa veşnică
nu vine după timp. Viaţa veşnică nu are durată,
nu este temporală şi nu ţine de economia timpului. Adesea
de înşelăm asupra acestui punct, atât în filozofie cât şi
în mistică. Timpul este văzut ca un fel de autostradă care
ne-ar conduce în cer; este culmea simplificării. Să ne gândim
că eternitatea este un timp care nu încetează niciodată
este chiar lipsit de sens. Să confundăm bios cu zoč,
altfel spus „biologicul” cu „viaţa” profundă, care este cea
pe care ne-o făgăduieşte Cristos, reprezintă o eroare
exegetică de prim ordin, care ar deforma lectura Evangheliilor. Isus
nu făgăduieşte niciodată bios-ul veşnic,
ci făgăduieşte viaţa, zoč, veşnică;
or, ea este de un alt ordin decât această „viaţă” individualistă
de care poate da socoteală o „biografie”: zoč este viaţa,
este viaţa noastră în măsura în care ea depăşeşte
orice individualism, orice grijă a destinului individualist.
În mod obişnuit traducem adjectivul aionios prin „veşnic”.
Dar, lăsând la o parte problematica acestui cuvânt, există o
altă traducere posibilă şi pe care o găsesc chiar
mai bună. Un teolog german, Fridolin Stier, un om înţelept şi
umil, şi-a consacrat viaţa traducerii Noului Testament. La el
am găsit cea mai bună interpretare a ceea ce numim de obicei
„viaţa veşnică”.
El vorbeşte, într-adevăr, de „viaţă nesfârşită”,
unendliches Leben. Or, această viaţă infinită
nu vine după viaţa finită: ea
este dimensiunea de profunzime chiar a acestei vieţi. Este
motivul pentru care, dacă nu îmi trăiesc „acum” învierea, nu
o voi trăi niciodată. Este posibil să avem acolo o altă
viaţă; este o problemă cosmologică; dar viaţa
veşnică nu este continuarea vieţii temporale.
În acest punct toate textele conciliare sunt în favoarea mea atunci când
afirmă că învierea priveşte „aceste oase” care îmi aparţin,
„acest trup” pe care îl port acum, şi aceasta într-o manieră
cu totul empirică. O frază a lui Simeon Noul Teolog spune acest
lucru pe scurt: cei care nu trăiesc viaţa veşnică
aici şi acum trebuie să fie convinşi că nu o vor trăi
niciodată. Viaţa veşnică nu este un viitor (în sensul
temporal), ea este aici şi acum sau nu este. Veşnicia nu este
decât cealaltă faţă a temporalităţii. Aşadar
cel care nu trăieşte veşnicia în clipa prezentă, nu
se va bucura niciodată de viaţa veşnică. Sfântul Ioan
pune aceasta chiar în gura lui Isus: „Eu am venit ca oamenii să aibă
viaţă şi s-o aibă din belşug” (In 10,10). Aceasta
este învierea: ea se joacă în chiar această clipă.
Învierea trupurilor nu este viaţa corpurilor care nu vor mai fi corpuri,
care vor trece prin ziduri şi se vor bucura de o mulţime de
alte posibilităţi! Trebuie să descoperim Viaţa în viaţă.
Bineînţeles, acest hic et nunc ţine de o tempiternitate
perceptibilă cu cel de-al treilea ochi, în armonie cu ceilalţi
doi ochi.
Ce înseamnă aşadar trecerea prin moarte
? Se mai poate vorbi de un „după moarte”?
Există un „după moarte”? Dacă moartea mea survine,
înseamnă că timpul meu a trecut. În termenii catehismului pe
care l-aş numi „popular”, când pentru mine s-a sfârşit timpul,
intru în infinit sau în veşnicie. Altfel spus, judecata particulară
coincide, pentru fiecare dintre noi, cu judecata finală. Nu este
necesar să aşteptăm trompetele şi îngerii, fiindcă,
dacă ies din timp, ei bine, sunt în afara timpului. În acest sens,
o prelungire a acestei vieţi nu există. Dacă nu vă
năşteţi acum la viaţă, nu veţi trăi
niciodată. Este discursul lui Isus către Nicodim.
Să ne gândim că există o altă viaţă
? E posibil. Nu ştiu nimic despre ea; dar aceasta nu este viaţa
veşnică. Dacă trăiesc viaţa veşnică
aici şi acum, când voi muri această viaţă va fi întotdeauna
viaţă veşnică. Timpul ca atare este o realitate care
exprimă şi care marchează o continuare a individului. Am
găsit un exemplu care are şansa să-i convingă pe unii,
este vorba de o metaforă pe care am descoperit-o deopotrivă
în lecturile persane, indiene, creştine, evreieşti: aceea a
picăturii de apă. Ce se întâmplă cu picătura de apă
când eu mor ? Picătura dispare. Cade în pelagos-ul infinit
al mării. Dumneavoastră veţi dispărea?
Dar ce sunteţi în realitate, picătura de apă sau apa
picăturii? În timpul vieţii noastre muritoare trebuie să
ne realizăm ca apă şi nu numai ca picătură.
Picătura este locul luptelor mele, al căderilor şi
al victoriilor mele - a tot ceea ce îmi provoacă bucurie şi
suferinţă într-un mod imediat. Dar dacă mă realizez
în manieră autentică, dacă mă aflu în ascultarea realităţii
care sunt eu în profunzime, sunt apă. Ce se întâmplă
cu apa atunci când picătura încetează să mai fie? Nimic.
Ea nu încetează să fie ceea ce este. Picătura cade
în mare dar apa nu dispare odată cu acest fapt. Sigur, nu pot să
o mai diferenţiez de ceea ce este în exterior; dar, trăită
din interior, dacă pot spune, această apă nu încetează
să fie apă. – apa „mea”, apa care sunt eu. Această
apă este unică. Nici o primejdie să mă dizolv. Aici
este misterul personalităţii, care nu trebuie confundată
cu individualitatea.
Mai există un loc pentru frica de a muri?
Personal, pot spune că nu îmi este frică să mor. Câtuşi
de puţin. Într-adevăr, dacă încep să mă realizez
cu adevărat, să mă descopăr ca apă, ca fiinţă
divină adică, dacă, în termeni creştini, mă ştiu
ca Fiu al lui Dumnezeu – fiindcă, aşa cum o spune Cristos, toţi
suntem – atunci ce se petrece? Nimic. Dimpotrivă. Dacă dispare
ceea ce mă face să sufăr acum – limitele mele, realitatea
superficială a picăturii care sunt – apa este acolo şi
rămâne. Învierea nu va fi altceva decât să ne descoperim apă,
fiind totuşi picături. La această oră suntem picături;
nu spune, aşadar, că sunt deja brahman. Nu, sunt o picătură,
dar o picătură de apă; şi ceea ce contează
în mine este apa. Această apă, ca picătură, este,
desigur, diferită de a dumneavoastră, dar nu în măsura
în care este apă. Nu suntem două ape distincte, că
există o singură apă, identică cu ea însăşi,
identică apei care, ca apă, este numai apă – divină.
O natură divină în persoane umane. Iată misterul lui Cristos
– şi al Treimii.
Aţi merge până acolo încât să
spuneţi că personalitatea dispare?
Nu. Dacă prin personalitate se înţelege individualitatea, da.
Dimpotrivă, dacă prin personalitate se înţelege faptul
de a-fi-persoană – acest nod al relaţiei despre care vorbesc
- , nu.
În legătură cu acest lucru, mai există şi o altă
dimensiune a lucrurilor la care se cuvine să luăm seama în misterul
timpului: faptul de a fi trăit nu ar putea fi şters niciodată
şi rămâne pentru totdeauna, dacă putem spune astfel.
Există această expresie foarte frumoasă
a lui Vladimir Jankelevici, în Ireversibilul
şi nostalgia: „Cel care a fost, nu mai poate de acum înainte să
nu fi fost: de acum, acest fapt misterios şi profund obscur de a
fi trăi îi este provizia de drum pentru veşnicie.”
Da, a fi trăit înseamnă să trăieşti încă
şi înseamnă să trăieşti deopotrivă şi
mâine, dacă vreţi. Spun, a fi trăit… Dacă mă
mărginesc la o interpretare lineară, acum mă aflu, evident,
aici, pe când peste câtva timp nu voi mai fi. Totuşi, dacă timpul
nu este înţeles într-o manieră exclusiv lineară, ci conform
unei circularităţi, unei spirale sau unei concentrări,
faptul de a fi trăit este legat de centru, iar acest aici
este pentru veşnicie. Aşadar nu este vorba de „prelungirea”
existenţei temporale, fiindcă, într-un anumit fel, eu fac experienţa
existenţei mele veşnice. În ce sens? Atunci când adâncesc aparenţa
timpului linear, descopăr – este o metaforă – centrul itemporal
al temporalităţii mele. Or, suprafaţa, temporalitatea,
este la fel de reală ca şi veşnicia. Aşadar eu nu
neg temporalitatea, nu o sacrific eternităţii. Nu, fiindcă
temporalitatea aparţine – ca cealaltă faţă a ei –
însăşi eternităţii. Regăsim aici armonia tuturor
acestor dimensiuni care alcătuiesc ansamblul realităţii
cosmoteandrice. Asupra acestei chestiuni vorbesc despre tempiternitate…
Materia nu este numai rezistenţă la forţă şi
nu se varsă în mod necesar în conceptul de masă conform concepţiei
ştiinţifice pe care am putea-o avea. Nu, este cu totul altceva:
materia este impregnată de eternitate şi de divinitate,
este pătrunsă de conştiinţă. Ceea ce nu trebuie
făcut este să spunem: materia este aici, omul este acolo, iar
Dumnezeu dincolo. Atunci ne-am afla în plină dihotomie, cel puţin.
De fapt este vorba aici de trei dimensiuni ale uneia şi aceleiaşi
realităţi sau, mai degrabă, ale realităţii,
pentru că realitatea nu este nici omogenă, nici uniformă:
ea este ceea ce este, nici plurală, nici unitară.
Mi-ar plăcea să revin asupra manierei
în care înţelegeţi deci învierea – asupra aceea ce vă face
să spuneţi: cel care nu trăieşte învierea aici şi
acum , nu o va trăi niciodată. Ce faceţi atunci cu cel
care nu ştie sau care rămâne ferm în interiorul acestei reprezentări,
în acest imaginar al lui „după”, şi care, pe deasupra, suferă,
este victima nedreptăţii, este zdrobit şi, în această
situaţie în care este pradă violenţei, se mângâie gândindu-se
că ve veni ziua în care va fi copleşit de bine şi mângâiat?
Mă voi feri să iau această mângâiere celui care trăieşte
din această speranţă – nu spun în această speranţă
fiindcă speranţa, după mine, nu se sprijină pe viitor.
Aş începe prin avă povesti o istorie pe care am trăit-o
eu însumi. Să fie de atunci vreo treizeci de ani pe malul Gangelui,
la Varanasi, o femeie – putea avea la fel de bine treizeci de ani ca şi
cincizeci, într-atât o afectase tuberculoza – stătea cu un copil
mic în braţe şi cu o copilă de abia doi ani alături.
Nu mai avea nici o speranţă pentru ea. Fusese victima unui soţ
alcoolic care o părăsise. O viaţă ratată din
toate punctele de vedere, frustrată, suferindă. După toate
probabilităţile, copilul pe care-l ducea în braţe urma
să moară şi ea însăşi ştia că nu mai
avea mult de trăit. Am vorbit. Cu toate prejudecăţile mele
creştine sau, şi mai simplu, omeneşti, am căutat să
o încurajez în sensul pe care tocmai l-aţi amintit. „Cum puteţi
îndura această viaţă?” Ea nu era creştină.
Însă această femeie, a cărei amintire mă mai emoţionează
încă, mi-a exprimat atunci bucuria de a fi fost invitată la
ospăţul vieţii, de a fi avut fericirea unei vieţi
conjugale, cât de scurtă va fi fost ea – fiindcă a cunoscut
foarte repede oroarea – fericirea de a fi fost mamă de două
ori şi de a şti acum că această invitaţie se
apropia de sfârşit. Stătea acolo, atât de plină de recunoştinţă
şi de bucuria de a fi fost invitată, pornind de la nimic, să
se bucure de o clipă de plinătate. Ce ar fi aşteptat mai
mult ? un viitor, când el nu exista, sau nu încă? Un trecut, când
el nu mai exista? Trăise, şi acea lumină de o clipă
îi ajungea pe deplin.
Vom avea din întâmplare un ceas ca să trăim timpul? Viaţa
este o chestiune de calcul? Eram acolo pentru a o consola şi simţeam
că vorbele teologiei şi filosofiei erau nepotrivite; toate
acestea erau amăgiri, religiozitate falsă, nu erau nimic! Nu
a m cedat frivolităţii de a o asigura spunându-i că fetiţa
ei va fi bine. Ştia că nu era adevărat – un abuz de cuvinte.
Trăise destul de mult ca să fi văzut sute de victime ale
unor boli de tot felul. „Nu fi atât de superficial încât să mă
consolezi cu soiul acesta de dulcegării!” Ştia ce era misterul
vieţii. Învierea? Ea era înviată. Nu cerea o altă
viaţă. Nu cerea să fie îmbărbătată cu certitudini
false. Nu avea nevoie să audă că fetiţa ei va trăi
poate treizeci sau patruzeci de ani şi mai bine să nu fi trăit.
La urma urmei nu era de preferat ca fetiţa să moară înainte
să facă, asemenea ei, experienţa unei vieţi ratate?
Dar, într-adevăr, ce vrea să însemne „o viaţă ratată”?
Dacă nu trăiesc decât pe autostrada temporalităţii
lineare şi dacă nu ajung să fiu director general nu ştiu
unde sau să am o jumătate de milion de franci sau nu contează
ce altceva, m-aş simţi frustrat şi, atunci când va sosi
moartea îmi va fi o frică îngrozitoare de ea. Dacă nu trăiesc
din plin momentul prezent, fiecare moment al vieţii mele – aşa
cum spune evanghelia: „Îi ajunge zilei durerea ei” (Mt. 6,34) – durerea
care pe drept o preschimb în înviere, dacă deci suntem victimele
temporalităţii – în vreme ce temporalitatea nu contează:
„Astăzi vei fi cu mine în rai” (Lc.23,34) fiindcă toată
viaţa ta de tâlhar bun (de tâlhar ca ceilalţi) nu contează
– dacă, în sfârşit, pierdem viziunea mistică a realităţii,
împovărându-ne cu probleme false, cu dileme false, vrând să
le dăm o soluţie care să nu reţină decât două
dimensiuni ale realităţii – atunci da, aş putea gândi că
viaţa mea este ratată…
Pentru a lăsa această viaţă de aici e necesar să
fi angajat cea de-a treia dimensiune, al treilea ochi; fiindcă nu
mai e vorba să curmi o linie, ci să o sari! Însă prea desea
rămânem la o dimensiune plată a doar două dimensiuni. Dar
învierea nu se lasă înţeleasă nici conform ordinii fizice,
nici într-o inteligibilitate de tip matematic, nici făcând apel la
o gândire pur raţională. Putem foarte bine să facem eforturi
enorme, pentru a încerca să o explicăm cu ajutorul unei ipoteze
sau a alteia. Dar în acest mod nu se explică nimic, deoarece ipotezele
nu sunt convingătoare decât în măsura în care eşti deja
convins că ele sunt în stare să explice… Toate au o asemenea
subţirime, o asemenea superficialitate! A explica, a explica? Dar
oare cea mai mare oroare nu este pur şi simplu când aud a explica?
Angajez multe eforturi să mă supun raţiunii, ca
un anumit lucru să devină clar pentru mine şi ca
un altul să mă mulţumească. Dar, în acest timp, unde
sunt? Ce gândesc cu adevărat, ca să mă implice în modul
cel mai profund? În loc să trăieşti realitatea, să
încerc experienţa acestei realităţi, vreau să înţeleg
totul, să fiu micul meu zeu. Şi nu pricep că singurul lucru
care are valoare este incomprehensibilul – pentru că este mai mare
ca mine.
În realitate, adesea ipotezele nu servesc decât la alimentarea curiozităţii
noastre intelectuale. Şi în aceste domenii, mai ales în aceste domenii,
trebuie să ne abţinem să judecăm într-o manieră
atât de scurtă şi să căutăm mai degrabă
să ne trezim la adevărata realitate, fără a face din
ea o teorie. Fără acest lucru trăim în neautentic, nu trăim
viaţa. Rămânem prizonierii micilor construcţii mentale
care nu ne conving decât pe noi înşine. În acest caz suntem dintre
cei invitaţi la ospăţul vieţii care nu s-au îmbrăcat
cu haina de nuntă.
Cum înţelegeţi cuvântul lui Cristos:
„Cel care cgreene în mine chiar dacă moare, va trăi; şi
oricine trăieşte şi cgreene în mine, nu va muri nicicând”
(In 11,25-26)?
Nu înseamnă nimic altceva decât ceea ce tocmai am spus… Problemele
pe care le acumulăm sunt atât de neînsemnate! Putem, cu siguranţă,
să le înfăţişăm neangajând decât o anumită
curiozitate. Dar viaţa, viaţa mea, este cu totul
altceva. Noi pierdem simţul proporţiilor. Ne mulţumim cu
pomul Ştiinţei(binelui şi răului) şi uităm
de pomul vieţii – deşi nu ne este interzis să îi mâncăm
rodul. Nicolaus Cusanus spune în scrierea deja citată: Quid quaerit
vivens nisi vivere? „Ce caută cel viu dacă nu să trăiască?”
Să recunoaştem cel puţin că aceste lucruri sunt
dificile.
Dar în acelaşi timp ele sunt atât de simple…
Este, de asemenea, adevărat fără îndoială.
În orice caz, dacă mă lansez în teorii mari, atunci nu! Voi
fi curând descurajat.
În fond, ceea ce ar trebui sesizat este că
spiritul nu ar putea muri.
Evident. Cum o spune Veda: „Viaţa nu moare”. Altfel ea nu ar mai
fi viaţă. Viaţa este viaţă întrucât este vie,
însufleţită – aşadar nemuritoare. Aici marea piedică
este individualismul nostru; în definitiv, egoismul nostru, ca să
exprimăm faptul în termeni morali.
Dar atunci, ce să spunem despre moartea
fizică? Cum să înţelegem că viaţa nu poate evita
această moarte?
Cunoaşteţi această expresie frumoasă a lui Toma de
Aquino: Dicitur autem creatura fluvius, „Se poate spune despre
creatură că este asemenea unui fluviu”? Dacă nu înţeleg
moartea, evident, acest lucru se întâmplă, înainte de orice, pentru
că nu i-am făcut experienţa. Nimeni nu a făcut-o.
cei care au făcut-o nu s-au întors sau mai curând nu au făcut-o.
Nimeni nu poate spune: „Mor”. Să mergi pe lângă moarte, să
te afli într-o asemenea situaţie încât să fii considerat muribund
şi să îţi dai seama şi tu de acest fapt, nu înseamnă
încă să faci această experienţă. Într-adevăr,
cine i-ar face experienţa nu ar putea să o spună,
fiindcă nu ar mai fi aici. Cât despre gândul morţii, nici el
nu este neliniştitor… Mă înclin aşadar cu respect în faţa
morţii, fără să o înţeleg cu adevărat. Aş
spune chiar că moartea este de neînţeles – dar nu mai puţin
real din această cauză. Problema dureroasă a morţii
este moartea celorlalţi, a fiinţelor iubite.
În sânul „cosmoteandrismului” nu există,
aşadar, în vreun fel, loc pentru o anumită înţelegere a
morţii?
Corruptio et generaţio(coruperea şi generarea), expresia
se întâlneşte la sfântul Toma… Aşadar locul morţii? Se
lămureşte, poate, printr-o afirmaţie: ceea ce moare este
individul, chemat să dispară ca să facă loc
pentru altceva, altor indivizi. Şi atunci nu este o tragedie! Ştiu
încă de la început că nu sunt făcut să durez pentru
totdeauna. Conform textului evangheliei: „Este mai bine pentru voi ca
să plec pentru că, dacă nu, Duhul nu va veni la voi” (In
16,7), spun că e bine ca eu să mor, fiindcă altfel, dacă
aş vrea să o păstrez pentru mine pentru totdeauna, viaţa
nu ar continua.
În realitate nu contează atât viaţa
mea, cât viaţa. În timpul propriei mele treceri
pe acest pământ, când viaţa mă locuieşte şi se
odihneşte asupra mea, încerc să o fac mai umană, mai vastă,
mai vitală, mai reală, mai frumoasă, mai bună;
aceasta este karma mea. Dar după, acestea fiind făcute,
alţii sunt cei cărora le revine această sarcină… Într-adevăr,
frica de moarte este un sentiment patologic.
Ne luăm prea în serios, ne lipseşte
umorul şi din această cauză nu ne bucurăm cu adevărat
de profunzimea vieţii divine în noi. Când vreau să îi
tachinez pe prietenii americani, fac o glumă pe al lor see you
later, la revedere: „Să fie oare pentru că nu m-ai văzut
– dacă mai ceri o a a doua ediţie a întâlnirii noastre?” Nu
trăim suficient ineditul fiecărei clipe. Ca bun teolog trebuie
să pot spune că „creaţia este un act care se creează
din nou în fiecare moment”…
Astfel, faptul de a dobândi o oarecare seninătate
în faţa propriei morţi nu ar veni, în primul rând, din nu ştiu
ce resemnare de tip mai mult sau mai puţin stoic. Ea ar fi mai curând
înrădăcinată într-o viziune spirituală ce recunoaşte
valoarea clipei prezente şi nu îşi îngăduie să cedeze
unui imaginar temporal care se află mereu într-un echilibru instabil
cu un viitor ipotetic.
De mult timp creaţioniştii se văd
opuşi susţinătorilor evoluţiei. Cei care caută
un compromis şi-l închipuie pe Dumnezeu ca pe un fel de inginer:
îşi face calcule, dă un bobârnac ca acestea să meargă,
apoi merge să doarmă în a şaptea zi… Iar de atunci nu ar
mai face decât să doarmă, după ce a abandonat universul
legii evoluţiei. Până într-acolo merge invazia mentalităţii
ştiinţifice în detrimentul unei gândiri filozofice şi teologice.
Dar dacă Dumnezeu nu creează universul
chiar în această clipă, înseamnă că nu l-a
creat niciodată. Creatio continua, creaţia este
o „creaţie continuă”: este marea sfidare aruncată idolului
pe care îl reprezintă ştiinţa modernă. Creaţia
este o noutate constantă. Iar dacă noi nu trăim
această noutate, dacă nu îi facem experienţa, cum să
citim atunci Scriptura: „Astăzi fac toate lucrurile noi” (Ap.21,5);
şi încă: duhul „înnoieşte faţa pământului” (Ps
103,30)? Şi nu intru acum în teorii cosmologice.
De fapt, fiecare clipă este o surpriză.
Nu există loc, dacă putem spune aşa, pentru plictiseală,
cea pe care o evocăm adesea. În ceea ce mă priveşte, fac
experienţa noutăţii fiecărui moment. Moartea, prin
faptul că este în acelaşi timp continuitate şi noutate
perpetuă, va fi doar sfârşitul micului ego, cel care
acum se bucură de spaţiul vieţii care i-a fost dată
şi pe care o primeşte. Iată de
ce este important să fim bucuroşi şi plini de recunoştinţă
pentru fiecare moment pe care îl trăim.
Şi totuşi, nu am putea fi nepăsători
la nefericirea care dă târcoale şi să ne bucurăm la
fel de rău ca şi de bine…
Cu siguranţă în faţa durerii nu putem rămâne impasibili
fără ca prin acest fapt să ne lăsăm zdrobiţi
de ea. Mă gândesc la spiritualitatea unui bodhisattva care,
după ce a atins iluminarea, rămâne cu toată bucuria pe
pământ, pentru a ajuta toate făpturile care suferă. Ar
fi iresponsabil să pgreenicăm nepăsarea, ataraxia. Şi
ar fi o nelegiuire să răsturnăm ceea ce am spus adineauri
pentru a cădea în conformism sau chietism. Cu cât eşti mai liber
şi mai senin, cu atât ai curajul să-ţi rişti viaţa
pentru dreptate.
(Fragment extras din cartea:
Raimon Panikkar – Intre Dumnezeu şi cosmos;
o viziune non dualistă a realităţii,
Dialoguri cu Gwendoline Jarczyk,
Editura Herald 2007,
Trad. Cornelia Dumitru)
Salt la inceputul paginii |
|